Achitarea integrala a unei facturi
- Navigati Contabilitate – Financiar – Operatii trezorerie.
- Selectati registrul si perioada in care va fi adaugata operatia de achitare.
- Apasati butonul OK.
- Apasati butonul Adauga si completati urmatoarele campuri:
- Numar – reprezinta numarul documentului. Implicit, acesta este generat automat dupa salvarea datelor. Nu este unic si il puteti modifica.
- Data – reprezinta data la care se inregistreaza operatia de trezorerie. Implicit este data curenta.
Data inregistrarii trebuie sa fie inclusa in perioada selectata. In caz contrar, dupa salvarea datelor, operatia de trezorerie nu va fi afisata in lista curenta.
ATENTIE! Nu este permisa inregistrarea unei operatii de trezorerie intr-o perioada de exercitiu sigilata. - Categorie – selectati din lista predefinita categoria asociata operatiei de achitare (Incasari clienti / Plati furnizori).
- Nume partener – selectati partenerul pentru care se inregistreaza operatiunea. Puteti cauta direct numele in camp sau il puteti selecta din lista predefinita. Dupa completare, iesiti din casuta prin apasarea tastei TAB.
- Cod partener – se completeaza automat dupa selectarea numelui partenerului sau il puteti selecta din lista.
- Numar factura – selectati din lista factura pentru care se inregistreaza achitarea.
In lista afisata se gasesc numai facturile partenerului selectat care sunt sigilate si care nu sunt achitate (integral). - Valoare – se preia automat valoarea de achitat din factura in valuta documentului.
- Apasati OK pentru salvarea datelor.
- Campul Sigilat nu este editabil.
Optiunea va fi bifata automat in urma apasarii butonului Sigileaza. In acest moment, factura este marcata ca fiind achitata integral.
Achitarea partiala a unei facturi
Procedura de achitare partiala a unei facturi este similara cu procedura Achitarea integrala a unei facturi, cu urmatoarea observatie:
- In campul Valoare adaugati suma efectiv achitata in baza facturii selectate.
La inregistrarea urmatoarei operatii de achitare, dupa selectarea facturii, in campul Valoare este afisata valoarea ramasa de achitat.
Suma completata manual in campul Valoare nu poate fi mai mare decat suma ramasa de achitat aferenta facturii selectate.
Achitarea mai multor facturi
Operatia de achitare a mai multor facturi se inregistreaza doar pentru documentele exprimate in deviza RON.
- Navigati Contabilitate – Financiar – Operatii trezorerie.
- Selectati registrul si perioada in care se efectueaza operatia de achitare.
- Apasati butonul OK.
- In fereastra Operatii trezorerie apasati butonul Adauga.
- Numar – reprezinta numarul documentului. Implicit, acesta este generat automat dupa salvarea datelor. Nu este unic si il puteti modifica.
- Data – reprezinta data la care se inregistreaza operatia de trezorerie. Implicit este data curenta.
Data inregistrarii trebuie sa fie inclusa in perioada selectata. In caz contrar, dupa salvarea datelor, operatia de trezorerie nu va fi afisata in lista curenta.ATENTIE!
Nu este permisa inregistrarea unei operatii de trezorerie intr-o perioada de exercitiu sigilata. - Categorie – selectati din lista predefinita categoria asociata operatiei de achitare (Incasari clienti / Plati furnizori).
- Nume partener – selectati partenerul pentru care se inregistreaza operatiunea. Puteti cauta direct numele in camp sau il puteti selecta din lista predefinita. Dupa completare, iesiti din casuta prin apasarea tastei TAB.
- Cod partener – se completeaza automat dupa selectarea numelui partenerului sau il puteti selecta din lista.
- Valoare – introduceti manual suma totala achitata.
- Valoare (lei) – este preluata automat din campul Valoare.
- Apasati OK pentru salvarea datelor.
- In fereastra detaliu navigati Actiuni – Repartizeaza facturi.
Pagina Repartizeaza facturi
- In campul Valoare (lei) este preluata automat suma introdusa in campul Valoare (lei) din fereastra detaliu
- Proposed – este preluata suma din campul Valoare (lei) in czaul repartizarii integrale.Numar – numarul facturii.
- Data – data la care a fost creata factura.
- Scadenta – numarul de zile alocate pentru efectuarea achitarii.
- Deviza – reprezinta moneda in care a fost inregistrata factura.
- Curs – cursul completat in factura.
- Valoare total – valoarea totala a facturii.
- Neachitat – este valoarea ramasa de achitat din valoarea totala a facturii.
- Propus achitat – suma propusa pentru achitare.
Suma introdusa in campul Valoare din pagina Detaliu este repartizata cronologic pe facturile neachitate.
Daca doriti modificarea repartizarii, modificati suma din campul Propus achitat si apasti tasta TAB.
In cazul in care doriti anularea repartizarii pe o factura, introduceti valoarea 0 in campul Propus Achitat si apsati tasta TAB. - Apasati OK pentru salvarea repartizarii efectuate.
- Daca doriti sa vizualizati facturile pentru care s-a facut repartizarea, accesati fereastra Facturi.
Pagina Facturi
- Numar – numarul facturii.
- Data – reprezinta data la care a fost inregistrata factura.
- Scadenta – reprezinta termenul de plata al documentului.
- Deviza – moneda in care este inregistrata factura.
- Valoare total – valoarea totala a facturii.
- Repartizat – suma repartizata din Valoare total pentru a fi achitata, in deviza facturii.
- TVA la incasare – reprezinta TVA la incasare achitata si se calculeaza astfel: (TVA factura * Suma repartizata) /Valoare totala.
- Pentru a vizualiza valoarea TVA la incasare defalcata pe fiecare cota de TVA, dati dublu click pe linia din pagina Facturi:
- Payment Id – id-ul operatiei de trezorerie.
- Invoice Id – id-ul documnetului.
- TVA la incasare – valoarea cumulata a cotelor de TVA.
- TVA 5% – valoarea aferenta cotei TVA de 5%.
- TVA 9% – valoarea aferenta cotei TVA de 9%.
- TVA 19% – valoarea aferenta cotei TVA de 19%.
- TVA 20% – valoarea afearenta cotei TVA de 20%.
- TVA 24% – valoarea aferenta cotei TVA de 24%.
- Apasati butonul Sigileaza. In urma acestei actiuni, este bifata automat optiunea Sigilat, iar factura selectata este marcata ca fiind achitata integral.
Factura emisa intr-o deviza este achitata intr-o alta deviza
- Navigati Contabilitate – Financiar – Operatii trezorerie.
- Selectati registrul si perioada in care va fi adaugata operatia de achitare.
- Apasati butonul OK.
- Apasati butonul Adauga si completati urmatoarele campuri:
- Numar – reprezinta numarul documentului. Implicit, acesta este generat automat dupa salvarea datelor. Nu este unic si il puteti modifica.
- Data – implicit este data curenta si o puteti modifica. Selectati data in care se efectueaza operatia de achitare.
Data inregistrarii trebuie sa fie inclusa in perioada selectata. In caz contrar, dupa salvarea datelor, operatia de trezorerie nu va fi afisata in lista curenta.ATENTIE!
Nu este permisa inregistrarea unei operatii de trezorerie intr-o perioada de exercitiu sigilata. - Categorie – selectati din lista predefinita categoria asociata operatiei de achitare (Incasari clienti / Plati furnizori).
- Nume partener – selectati partenerul pentru care se inregistreaza operatiunea.
- Cod partener – se completeaza automat dupa selectarea numelui partenerului sau il puteti selecta din lista.
- Numar factura – selectati din lista numarul facturii.
In lista afisata se gasesc numai facturile partenerului selectat care sunt sigilate si care nu sunt achitate (integral). - Valoare – se preia automat valoarea de achitat din factura in valuta documentului.
Completati campul Valoare cu suma achitata in valuta registrului de trezorerie. - Campul Sigilat nu este editabil.
Optiunea va fi bifata/debifata automat in urma procedurii de sigilare/desigilare a operatiei de trezorerie. - Accesati pagina Special si completati campurile:
- Deviza echivalenta – selectati din lista deviza facturii.
- Curs echivalent – introduceti cursul la care se face achitarea facturii.
- Suma echivalenta – camp calculat automat astfel: (Curs operatie * Suma operatiei)/Curs echivalent.
- Diferenta curs – camp calculat automat dupa sigilarea operatiei astfel : (Curs factura – Curs echivalent) * Suma echivalenta.
- Apasati OK pentru salvarea datelor.
- Apasati butonul Sigileaza.
Corectie repartizari
Pentru a realiza corectia repartizarilor Platilor furnizori si Incasari client, urmati procedura:
Corectia repartizarilor Plati furnizor:
1. Navigati Cumparari – Plati furnizor. Deschideti plata dorita si apelati Actiuni – Corecteaza repartizari.
2. In fereastra deschisa, pe coloana Propus, programul va propune automat suma de repartizat incepand cu cea mai veche factura neachitata. De asemenea, suma poate fi modificata.
3. Daca sunteti de acord cu repartizarea, apasati butonul Ok. In caz contrar, apeland butonul Renunta, toate repartizarile vor fi eliminate pe acea plata.
Corectia repartizarilor Incasari client:
1. Navigati Vanzari – Incasari clienti. Deschideti incasarea dorita si apelati Actiuni – Corecteaza repartizari.
2. In fereastra deschisa, pe coloana Propus, programul va propune automat suma de repartizat incepand cu cea mai veche factura neincasata. De asemenea, suma poate fi modificata.
3. Daca sunteti de acord cu repartizarea, apasati butonul Ok. In caz contrar, apeland butonul Renunta, toate repartizarile vor fi eliminate pe acea incasare.
Stingere factura retur client
In cazul in care aveti o factura cu plus si una cu minus si nu aveti incasari repartizate, puteti stinge facturile astfel:
- Navigati Contabilitate – Trezorerie – Operatii trezorerie.
- Selectati data la care doriti sa inregistrati operatia de reglaj.
- Selectati registrul REGLAJ. Daca acesta nu este definit, urmati procedura de mai jos.
- Selectati categoria Incasari clienti.
- Selectati partenerul dorit.
- In campul Valoare introduceti 0.
- Apasati butonul OK.
- Apasati Actiuni – Repartizeaza facturi.
- In urma acestei actiuni se va deschide fereastra Repartizeaza facturi, in care sunt afisate cele doua facturi.
- In campul Propus achitat introduceti valoarea cu plus a facturii initiale si valoarea cu minus pentru factura de retur.
- Apasati butonul OK.
- Apasati butonul Sigileaza.
Definierea registrului de trezorerie REGLAJ:
- Navigati Contabilitate – Financiar – Registre trezorerie.
- Apasati butonul Adauga.
- Cod – REGLAJ.
- Nume – Reglaj.
- Cont – 473
- Deviza – RON.
- Mod de plata – NUMERAR.
- Apasati butonul OK.
Reglare sold lei partener intern
- Navigati Contabilitate – Trezorerie – Operatii trezorerie si apasati butonul Adauga.
- Selectati data la care doriti sa inregistrati operatia de reglaj.
- Selectati registrul REGLAJ. Daca acesta nu este definit, adaugati-l conform procedurii Definirea unui registru de trezorerie.
- Selectati partenerul dorit.
- In campul Categorie, selectati Diverse plati/Diverse incasari.
- In campul Valoare introduceti valoarea de reglaj.
- Bifati campul Contare dezactivata, pentru ca operatia de reglaj sa nu genereze nota contabila.
- Salvati si sigilati inregistararea.
Reglare sold lei partener extern
- Navigati Contabilitate – Financiar – Operatii trezorerie si apasati Adauga.
- Selectati registrul de reglaj in valuta.
- In campul Mod de plata selectati EVAL.
- In campul Categorie selectati Diverse plati/Diverse incasari.
- Selectati partenerul dorit.
- In campul Valoare introduceti 0, intrucat diferenta este in RON.
- In campul Valoare (lei) introduceti diferenta in RON.
- Bifati campul Contare dezactivata, pentru ca operatia de reglaj sa nu genereze nota contabila.
- In pagina Special – camp Deviza echivalenta, selectati deviza partenerului.
- Salvati si sigilati inregistrarea.